Додаток
до рішення виконкому
від «08» лютого 2017р. № 70
ПОРЯДОК
здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами
Марганецької міської ради
1. Загальні положення
1.1 Порядок здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Марганецької міської ради (далі – Порядок) розроблено відповідно до вимог законів України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про місцеве самоврядування в Україні», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.04 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», Регламенту виконавчого комітету Марганецької міської ради.
1.2 Порядок встановлює єдині правила для здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Марганецької міської ради.
1.3 У Порядку вживаються терміни у такому значенні:
державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності (далі - державна регуляторна політика) - напрям державної політики, спрямований на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України;
регуляторний акт - це:
прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання;
прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання , незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом;
регуляторний орган місцевого рівня - місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти.
До регуляторних органів також належать територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти;
регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) та іншими нормативно-правовими актами;
відстеження результативності регуляторного акта - заходи, спрямовані на оцінку стану впровадження регуляторного акта та досягнення цим актом цілей, задекларованих при його прийнятті;
перегляд регуляторного акта - заходи, спрямовані на приведення регуляторним органом прийнятого ним регуляторного акта у відповідність до принципів державної регуляторної політики;
показники результативності регуляторного акта - показники, на підставі яких при проведенні відстеження результативності регуляторного акта здійснюється оцінка стану впровадження цього регуляторного акта та досягнення ним цілей, задекларованих при його прийнятті;
аналіз регуляторного впливу - документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики;
звіт про відстеження результативності регуляторного акта - документ, який містить дані про результати відстеження результативності регуляторного акта та про методи, за допомогою яких було здійснено таке відстеження;
розробник проекту регуляторного акта (далі – розробник) – виконавчий орган міської ради, посадові особи чи група осіб, що уповноважені розроблювати або організовувати, спрямовувати та координувати діяльність з розроблення проекту регуляторного акта.
2. Порядок розробки та оприлюднення проектів регуляторних актів
2.1 Планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів
Марганецька міська рада та Виконавчий комітет міської ради затверджує План підготовки проектів регуляторних актів (далі – План підготовки) на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року. Пропозиції до Плану підготовки надаються розробниками управлінню фінансів, економіки та регуляторної політики Марганецької міської ради (далі – управлінню фінансів ЕРП) до 1 грудня поточного року.
План підготовки повинен містити визначення видів і назв проектів, цілі їх прийняття, строки підготовки проектів, найменування розробників.
Затверджений План підготовки оприлюднюється у спосіб, передбачений ст.13 Закону, не пізніше як у десятиденний строк після затвердження.
Якщо розробник готує проект регуляторного акта, який не внесено до Плану підготовки, йому необхідно ініціювати внесення змін або доповнень до Плану підготовки, для чого направити лист до Управління, у термін не пізніше як за десять робочих днів до проведення чергового засідання виконавчого комітету міської ради. У листі необхідно зазначити назву проекту регуляторного акта, мету прийняття та строки підготовки.
Управління готує проекти рішень Марганецької міської ради та/або виконавчого комітету міської ради про затвердження Планів підготовки, про внесення до них змін або доповнень та вносить їх на розгляд міської ради та виконавчого комітету міської ради у встановленому порядку.
Проект регуляторного акта не може бути внесено на розгляд міської ради та/або виконавчого комітету міської ради, якщо його не включено до Плану підготовки.
2.2 Розгляд та погодження проекту регуляторного акта
Кожен проект нормативно–правового акта, що має ознаки регуляторного акта та виноситься на розгляд виконавчого комітету або міської ради, надається на розгляд робочій групі з дотримання у місті принципів державної регуляторної політики на предмет визначення, чи будуть у разі прийняття цього акта його норми та положення поширюватися на відносини у сфері здійснення державної регуляторної політики.
Засідання робочої групи скликаються при наявності нормативно-правових актів, що мають ознаки регуляторного акта.
Робоча група протягом п’яти робочих днів надає висновки щодо відповідності запропонованого проекту вимогам чинного законодавства.
Якщо за висновком робочої групи норми Закону поширюються на проект нормативно–правового акта, розробник направляє на розгляд та погодження відділу разом із супровідним листом проект регуляторного акта, повідомлення про оприлюднення регуляторного акта, аналіз регуляторного впливу.
У разі, якщо в наданих матеріалах відсутній один із зазначених документів, Управління фінансів ЕРП має право відмовити в прийнятті проекту регуляторного акта на розгляд та погодження.
Управління фінансів ЕРП протягом трьох робочих днів розглядає проект регуляторного акта та додані до нього матеріали.
Після розгляду проекту регуляторного акта, а також доданих до нього матеріалів, начальник управління фінансів ЕРП разом з головним спеціалістом сектору економіки погоджує проект регуляторного акта, а в разі невідповідності проекту регуляторного акта та доданих до нього матеріалів нормам законодавства повертає зазначені матеріали із зауваженнями без погодження розробнику.
Розробник після врахування зауважень або з обґрунтованими запереченнями на зауваження подає до Управління фінансів ЕРП проект регуляторного акта та матеріали до нього для повторного погодження.
У випадку, коли розробник не врахував зауваження або надав необґрунтовані заперечення на зауваження, Управління фінансів ЕРП готує доповідну записку заступнику міського голови за напрямком діяльності з питання неможливості погодження цього проекту регуляторного акта у зв’язку з невідповідністю його нормам законодавства.
Управління фінансів ЕРП надає розробнику лист для здійснення офіційного оприлюднення проекту регуляторного акта, проведення громадських слухань та публічних обговорень цього проекту, а також документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності, за умови наявності письмового погодження заступника міського голови за напрямком діяльності.
- Підготовка аналізу регуляторного впливу
Стосовно кожного проекту регуляторного акта розробником готується аналіз регуляторного впливу.
Аналіз регуляторного впливу готується до внесення проекту регуляторного акта на розгляд міської ради, або виконавчого комітету міської ради.
Розробник під час підготовки аналізу регуляторного впливу керується вимогами чинного законодавства.
Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта можуть бути виражені у кількісній формі. У разі неможливості обчислення розмірів тієї чи іншої вигоди або витрат наводиться текстовий опис результативності акта.
У разі, коли для встановлення кількісних та якісних значень показників результативності регуляторного акта необхідна інформація, в якій не містяться статистичні дані та дані наукових досліджень, проводиться опитування сукупності респондентів в усній чи письмовій формі.
Для встановлення кількісних та якісних значень показників результативності регуляторного акта можуть використовуватися статистичні дані за відповідний період, що передує даті початку виконання заходів з відстеження, а для базового відстеження – даті набрання чинності актом або більшістю його положень.
2.4 Оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій
На виконання ст.9 Закону, з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, кожен проект регуляторного акта разом з аналізом регуляторного впливу оприлюднюється розробником у газеті «Шахтар Марганця» не пізніше п’яти робочих днів з дня публікації повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта, а також розміщується на офіційному сайті виконавчого комітету Марганецької міської ради у розділі «Регуляторна політика». Витрати на виконання заходів з оприлюднення фінансуються за рахунок регуляторного органу – розробника проекту регуляторного акта.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється розробником і не може бути меншим ніж один місяць та більше ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.
Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов’язковому розгляду розробником. За результатами розгляду розробник повністю або частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.
Розробник надає узагальнену інформацію управлінню фінансів ЕРП щодо отриманих зауважень, пропозицій, а також проведених громадських обговорень, та відповідно внесених змін до проекту регуляторного акта.
Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських обговорень та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.
2.5 Відстеження результативності регуляторних актів
Відповідно до вимог ст.9 Закону до кожного прийнятого регуляторного акта розробником послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження результативності.
Відстеження результативності регуляторного акта включає:
виконання заходів з відстеження результативності;
підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності.
Для відстеження результативності регуляторних актів можуть бути використані статистичні дані та дані наукових досліджень і соціологічних опитувань.
Одержані при здійсненні повторного відстеження результативності значення показників результативності порівнюються із значеннями цих показників, що були одержані при здійсненні базового відстеження. Періодичні відстеження результативності здійснюються з метою перевірки сталого досягнення регуляторним актом цілей, задекларованих при його прийнятті, після здійснення повторного відстеження результативності цього регуляторного акта.
Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до набрання чинності цим регуляторним актом або набрання чинності більшістю його положень. Якщо для визначення значень показників результативності регуляторного актавикористовуються виключно статистичні дані, базове відстеження результативності може бути здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом або набранням чинності більшістю його положень, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюється через рік з дня набрання ним чинності або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом або більшістю його положень, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, не встановлено більш ранній строк.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта, у тому числі і в разі, коли дію регуляторного акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено після закінчення цього визначеного строку.
Якщо строк дії регуляторного акта, встановлений при його прийнятті, є меншим ніж один рік, періодичні відстеження його результативності не здійснюються, а повторне відстеження результативності здійснюється за три місяці до закінчення визначеного строку, якщо інше не встановлено рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, але не пізніше дня закінчення визначеного строку.У разі, якщо продовжується дія регуляторного акта, який було прийнято на визначений строк, що є меншим ніж один рік, періодичні відстеження результативності цього регуляторного акта здійснюються у строки, встановлені частиною сьомою ст. 10 Закону.
Строк, після якого чи до якого починається повторне відстеження результативності регуляторного акта, визначається розробником в аналізі регуляторного впливу.
Строк виконання заходів з відстеження результативності регуляторного акта не може бути більшим ніж сорок п’ять робочих днів, починаючи з наступного робочого дня після закінчення строку відстеження результативності регуляторного акта, передбаченого ст.10 Закону.
Розробник готує звіт про відстеження результативності регуляторного акта та надає на погодження до сектору економіки.
Після погодження, не пізніше як у десятиденний строк з дня підписання, звіт оприлюднюється у спосіб, передбачений ст. 13 Закону.
Витрати на виконання заходів з відстеження результативності фінансуються за рахунок регуляторного органу, який відповідно до Закону забезпечує виконання цих заходів.
2.6 Перегляд регуляторних актів
Перегляд регуляторного акта здійснюється:
- на підставі звіту про відстеження результативності цього регуляторного акта;
- за ініціативою регуляторного органу, який прийняв відповідний регуляторний акт;
- в інших випадках, передбачених Конституцією та іншими законодавчими актами України.
У разі наявності підстав, визначених у частині першій ст.11 Закону, регуляторний орган, який прийняв відповідний акт, а у випадках, передбачених Конституцією України та Законом, - інший орган може приймати рішення про зупинення дії регуляторного акта, визнання його неконституційним, про скасування чи про необхідність залишення цього регуляторного акта без змін або про необхідність його перегляду.
Якщо відповідно до Закону рішення щодо регуляторного акта, визначені в частинах другій та третій ст.11 Закону, приймаються іншим органом, цей орган подає відповідні пропозиції регуляторному органу, який прийняв відповідний регуляторний акт.
2.7 Внесення змін, доповнень та скасування регуляторного акта
При внесенні змін та доповнень до регуляторного акта, або у разі скасування регуляторного акта, розробником, у першу чергу, здійснюється повторне відстеження результативності, у якому на підставі аналізу кількісних та якісних показників результативності обґрунтовується необхідність внесення змін, доповнень або скасування регуляторного акта.
Після погодження звіту про повторне відстеження результативності регуляторного акта з Управлінням та підписання його керівником регуляторного органу звіт оприлюднюється у спосіб, передбачений ст.13 Закону.
Розробником готується повідомлення щодо оприлюднення проекту регуляторного акта про внесення змін та доповнень, після чого розробником здійснюється у повному обсязі процедура, передбачена Законом при прийнятті регуляторних актів.
Проект регуляторного акта про внесення змін та доповнень, аналіз регуляторного впливу направляються разом із супровідним листом на розгляд та погодження Управлінню.
Після погодження матеріали оприлюднюються у спосіб, передбачений ст.13 Закону.
Якщо в процесі розгляду проекту регуляторного акта на сесії міської ради та/або засіданні виконавчого комітету міської ради було внесено до нього зміни та доповнення, які суттєво змінюють положення проекту, регуляторний акт повертається розробнику на доопрацювання.
Після доопрацювання регуляторний акт проходить процедуру, передбачену нормами Закону.
Скасування регуляторного акта здійснюється в установленому порядку, передбаченому регламентами міської ради та/або виконавчого комітету міської ради.
Інформація про скасування регуляторного акта оприлюднюється в газеті «Шахтар Марганця» та на офіційному сайті виконавчого комітету Марганецької міської ради у розділі «Регуляторна політика».
3. Особливості прийняття регуляторних актів міською радою та виконавчим комітетом міської ради.
Регуляторний акт не може розглядатися та бути прийнятий міською радою та/або виконавчим комітетом міської ради, якщо наявна хоча б одна з таких обставин:
- проект регуляторного акта не включено до Плану підготовки;
- відсутній аналіз регуляторного впливу;
- проект регуляторного акта не було оприлюднено.
З метою забезпечення контролю за дотриманням розробниками цього Порядку проекти регуляторних актів – проекти рішень міської ради, виконавчого комітету міської ради, розпоряджень міського голови, що мають ознаки регуляторного акта, підлягають візуванню начальником управління фінансів ЕРП та головним спеціалістом сектору економіки та регуляторної політики управління фінансів ЕРП.
По проекту рішення міської ради розробнику необхідно отримати експертний висновок щодо регуляторного впливу внесеного на розгляд міської ради проекту регуляторного акта від постійної комісії міської ради, до компетенції якої відноситься дане питання.
Розробник для вивчення та підготовки експертного висновку надає зазначеній постійній комісії міської ради проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу.
Регуляторні акти, прийняті міською радою та/або виконавчим комітетом міської ради, а також видані посадовими особами міської ради, офіційно оприлюднюються в газеті «Шахтар Марганця», а також розміщуються на офіційному сайті виконавчого комітету Марганецької міської ради у розділі «Регуляторна політика».
З метою забезпечення виконання вимог п.3 ст.50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» розробник інформує секретаря міської ради про оприлюднення прийнятого регуляторного акта, а також надає сектору економіки прийнятий регуляторний акт у друкованому та електронному вигляді, для подальшого внесення до Реєстру чинних регуляторних актів.
4. Підготовка звітів про здійснення регуляторної діяльності
Управління фінансів ЕРП готує щорічний звіт про здійснення регуляторної політики виконавчими органами міської ради, надає його на розгляд у встановленому порядку та оприлюднює в газеті «Шахтар Марганця», а також розміщує на офіційному сайті виконавчого комітету Марганецької міської ради у розділі «Регуляторна політика».
5. Відповідальність за порушення порядку регуляторної політики
Посадові особи місцевого самоврядування, винні у порушенні порядку здійснення державної регуляторної політики, притягаються до дисциплінарної відповідальності відповідно до чинного законодавства.
Керуючий справами виконкому Н. Каленюк
Начальник управління фінансів,
економіки та регуляторної політики С. Ігоніна